A rövidlátás és a távollátás mellett a harmadik leggyakoribb fénytörési hiba, mely speciális, hiszen a szem felszínére eső fénysugarak nem egy pontban vetülnek le, a szemnek nem egy fókuszpontja van. Az astigmiás szem szaruhártyájának a felszíne/görbülete nem tökéletes gömbfelszín, hanem olyan, mintha egy gumilabdát kétoldalt megnyomnánk, enyhén tojásdad alakú: az egyik átmérő irányában görbébb (domborúbb) a felszín, míg a másik irányban laposabb. (Helytelenül nevezik az astigmiát kancsalságnak, szemtengelyferdülésnek.) Az astigmia egy ellentétes irányban torz szemüveglencsével, cylinderes lencsével jól korrigálható. Az astigmia lehet rövid és távollátó hiba sőt olyan is, amikor az egyik síkban a szem rövidlátó a másikban túllátó.
A korrigálatlan astigmiás gyerek az asszociáció nagymestere, folyton találgatnia kell, hogy amit lát az biztosan az-e, amire gondol. Vegyünk egy függőleges vonalat, amit az astigmiás gyerek egy jobbra dőlő sávnak lát, de a gyerek tudja, hogy az az egyenes függőleges, ugyanis az élete során megtapasztalta, hogy amit ő így át, arra a többiek azt mondják, hogy függőleges. Az astigmiás agya képes arra, hogy a látható képet a tapasztalatok alapján valamelyik irányba elfordítsa így csökkentve az asszociációs hibázás lehetőségét.
Gondoljunk csak bele, hogy milyen az agyat nem csupán fizikailag igénybe vevő hibáról beszélünk itt. Az astigmiás gyerek folyton azzal van elfoglalva, hogy ne hibázzon, pontosabban, hogy ráhibázzon arra a dologra, amit lát.
Astigmia tünetei az osztályteremben:
- Az aszigmiás gyerek folyton mellé nyúl, nem csak fizikai értelemben, hanem mindenben.
- Ő az a gyerek, aki viccet csinál találgatásból, vagy éppen kikészíti, ha valamit nem talál el.
- Betűtévesztés jellemzi, nagyon hasonló karaktereket téveszt, pl. nem tudja megkülönböztetni a hosszú és rövid ékezeteket.
- Nagyon hamar elfárad, már a szakórákon legszívesebben hagynánk őt aludni.
- Keresztszemes hímzésnél a legszembetűnőbb ez a hiba, nem tudja tartani a kereszt méretét, sokszor kell kihúznia a tűt és újra próbálkozni.
- A füzetmunkában a sorok mindig egyirányba lejtenek.
- A formarajznál a vízszintes és függőleges irányok megtartása gondot okoz.
- A nagymozgásos gyakorlatoknál valamilyen irányba erőteljes eltolódás látszik a többiekhez képest.
Az astigmia leggyakrabban nem csak astigmia, hanem hozzáadódik az előző két szemhibához, tehát azok tünetei is összeadódhatnak.
Pedagógus javaslata a szülőnek:
- szemészeti vizsgálat, amit jelenleg még csak gyermek szemész végezhet, 14 éves kor alatt szemcseppes tágításban, hosszú várólista jellemző,
- az astigmiát korrigáló cylinderes lencsét állandóan kell hordani, különben az agy ide – oda igazgatja a képet,
- az első cylinderes szemüveget meg kell szokni, az első használatkor az a bizonyos függőleges vonal az ellenkező irányba dől, hiszen az agy még mindig korrigál, akkor is, amikor a szemüveglencse már segít neki, néhány óra alatt ez a helyzet rendeződik, ám ha a szemüveget nem viselik rendszeresen akkor újra és újra hozzá kell szoknia az agynak a korrigált képhez,
- a szoktatást jó belső térben ismert helyen felügyelni, hogy elkerüljék a sérülést.
0 hozzászólás