A látás fejlődése – tompalátás kialakulása

0 hozzászólás

Írta: Szőke Zsuzsa

2020.09.10.

A várandósság 4. hete: elkezdődik a magzat szemgolyóinak kialakulása.

A várandósság 24. hete: a magzat kinyitja szemét és észleli az anyaméhbeli fény változását.

A várandósság 16-18. hetétől: magzati szemmozgások figyelhetők meg.

A várandósság 24-28. hetétől: kezdi a magzat a szemeit kinyitni, de még csak a hasfalon átszűrődő fény piros színét képes érzékelni.

A várandósság 32. hetére: válik erezetté a retina legfontosabb része a sárgafolt és környéke.

Az újszülött: nyitott szemmel születik meg, már 20 cm-es távolságra élesen lát, az emberi arcot fixálja, így szopás közben látja édesanyja arcát, igaz még őt és minden mást is megfordítva, mert nincs még tapasztalata, s agya ezért még nem tanulta meg a látott kép megfordítását. Távolabb először csak kontúr nélküli foltokat lát, az éles fény zavarja. Az  élénk színű tárgyak felkeltik a figyelmét.

A négyhetes csecsemő: ha valamire figyel, szemét a fejével együtt fordítja.

A hathetes csecsemő: szeme rácsodálkozik a világító, fényes tárgyakra, fényekre, arcot fixál és visszamosolyog. Az arcnak ebben a korban a csecsemő számára kitüntetett szerepe van.

A kéthónapos csecsemő: szemmel követi a mozgó tárgyakat, megjelenik az alak és forma felismerő képessége.

A háromhónapos csecsemő: már felismeri szüleit, ha beszélnek hozzá rájuk néz. Kialakul a kétszemes együttlátás és kezd kialakulni a színlátás is. Nézegeti saját kezét.

Az 5-6 hónapos csecsemőnél: kialakul a szivárványhártya végleges színe. Közelebb tekintve szemei jól konvergálnak, távolabb nézve a tárgyakat fixálja.

A féléves gyermek: 2 méteres távolságra tisztán lát.

Az 1 éves korú gyermeknek: már kialakult a térlátása, érzékeli a távolságot, a kimelkedő tárgyakat, mint a küszöb, a lépcső kezdete.

A 2 éves korú kisgyermek: látóélessége már a felnőttekével azonos.

A 6-7 éves korú gyermeknek: teljesen kifejlett a látásélessége és tökéletes a térlátása.

Az éleslátás – az, hogy szemünk felbontóképessége olyan finom, hogy el tudjuk különíteni egymástól az apró betűket, egy selyemhímzés öltéseit, vagy képesek vagyunk megkülönböztetni egy virág porzóit – tanult képesség. Feltétele, hogy a szemünkben jó minőségű, éles kép keletkezzék; és már tudjuk: a térbeli látás feltétele pedig az, hogy az a kép mindkét szemünkben jó minőségű, éles legyen.

Az éleslátás kialakulása tehát tapasztalati tanulási folyamat, ha a gyermek nem használja a szemét, akkor a szemtől az agyi látásközpontig nem alakulnak ki a megfelelő idegpályák. A szemészeti szűrésnek azért van jelentősége a legkisebb kortól, mert a látástanulás folyamata a 7. életévig a legaktívabb, tehát, ha valamilyen oknál fogva az egyik, vagy mindkét szem nem „tanul” a 0-7 éves időszakban, nem lesz képes élesen látni tompalátó (ambliopia) lesz. A tompalátás azt jelenti, hogy az egyik szem (ritkábban mindkettő) nem képes jó látásra semmilyen esetben, még akkor sem, ha megfelelő szemüveget teszünk elé. Az angolszász irodalom lusta szemnek (lazy eye) nevezi az állapotot. Normál esetben a nézett tárgy éles képe mindkét szemben az éleslátás helyére kerül. Innen bonyolult idegi úton kerül a kép a látóközpontba, ami az agy hátsó részén, az okcipitális lebenyben található. Ha mindkét kép hibátlanul érkezik meg ide, akkor az agy a két képet egybeolvasztja és a jó látáson kívül a tökéletes sztereólátást is létrehozza.[1]

A korosztályos sajátosságokból következően az óvónőknek elengedhetetlen feladata, hogy a gyermek tompalátását észre vegyék, hogy még az iskolába kerülés előtt kezeléssel megfordítható legyen az egész életet befolyásoló látáscsökkenés! Az emberek 3-5 %-a tompalátó. A gyógyítás kulcsa az, hogy a lusta szemet „rákényszerítsük” a mozgásra, a normális működésre. Ez nehéz, hosszú, sok kitartást igénylő kezelés mind a gyerek, mind a szülő számára, amely később hálálja meg magát, mikor a gyermek nem lesz hátrányban a továbbtanulás, jogosítványszerzés, stb kapcsán. A 7-14 éves korosztály tompalátásának kezelésére is van gyakorlat, de a kezelésük nehezebb és sikertelenebb, mint 9 éves korig. A szem tanulási képességét és általában az agy plaszticitását vizsgáló neurobiológiai irányelvek az elmúlt 25 évben sokat változtak. „a legújabb adatok arra mutatnak, hogy bizonyos agyi régiókban, minden eddigi és ellenkező, szinte axiomatikus leírással szemben, lehetséges érett agyban is új idegsejtek képződése”… „A látást is meg kell “tanulni”; a mintafelismerési képességek, a megfelelő térlátás stb. mind a kritikus periódus “megfelelő használata” során alakulnak ki.”[2] A látásérzet, nem csak éleslátás, izommunka és színérzékelés, a funkcionális optometria, ahogyan Rudolf Steiner is sokkal többet gondol a látásról és arról, hogy a látás komplett diagnosztikája legalább 21 funkció vizsgálatával térképezhető fel optimálisan. Mindezen funkciók az első 7 évben alakulnak ki, de ez nem jelenti azt, hogy a növekedéssel ezek a funkciók nem változnak tovább. A szem folyamatos fiziológiás (fizikai és kémiai) változása, funkcionális változásokat von maga után. Mindezen változásoknak úgy kell végbe menni, hogy a funkció ne sérüljön. Amennyiben a funkció sérül, számos eszköz van a szemészet kezében, hogy ezeket visszaállítsa.


[1] Mosby’s Medical Dictionary, 9th edition. © 2009, Elsevier.

[2] Hámori József az MTA rendes tagja, MTA Neurobiológiai Kutatócsoport, Semmelweis Egyetem Anatómiai Intézet AZ EMBERI AGY PLASZTICITÁSA 2005. január Magyar Tudomány, Magyar Tudományos Akadémia http://www.matud.iif.hu/05jan/07.html

Hasonló bejegyzések

Az asztigmatizmus (astigmia) az osztályteremben

Az asztigmatizmus (astigmia) az osztályteremben

A rövidlátás és a távollátás mellett a harmadik leggyakoribb fénytörési hiba, mely speciális, hiszen a szem felszínére eső fénysugarak nem egy pontban vetülnek le, a szemnek nem egy fókuszpontja van. Az astigmiás szem szaruhártyájának a felszíne/görbülete nem...

bővebben
Távollátás, túllátás az iskolában

Távollátás, túllátás az iskolában

A hypermetropia az a látászavar, amikor a szem alkalmazkodása nélkül a közeli tárgyakról nem keletkezik éles kép az ideghártyán. A szem fénytörő képessége elmarad az átlagostól, mert a szemgolyó túl rövid a törőképességéhez képest, a lencse laposabb, vagy hiányzik....

bővebben
Rövidlátás az iskolában

Rövidlátás az iskolában

A rövidlátás, vagy myopia (görögül hunyorgót, pislogót jelent) olyan látászavar, aminek következtében a távolban található tárgyak elmosódva, homályosan láthatók. A rövidlátó szemben a távoli tárgy éles képe az ideghártya előtt jön létre. A rövidlátó szem csak közelre...

bővebben

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Kitűzés a Pinteresten

Megosztás